De GT-Rally [cabrio’s, exoten en klassiekers]

Zondag 13 juni 2010 om 09.15 kwamen de deelnemers bij start van alweer de vijfde editie van de GT rally, een initiatief van drie Westfriese ondernemers: Grimex licht, Kingma makelaars en TilleMANs mode, allen gevestigd in Hoorn.
Voor deze speciale editie van de rally werd Harlingen als start locatie gekozen.
Harlingen is een stad in de Nederlandse provincie Friesland en de hoofdplaats van de gelijknamige gemeente. Harlingen behoort tot de Friese elf steden en telt ongeveer 15.000 inwoners. Het is de op vier na grootste plaats van Friesland. De haven van Harlingen is de belangrijkste haven van de provincie
De deelnemers werden ontvangen met koffie en oranje koek. Vervolgens werden tijdens de tassen uitgedeeld met het routeboek en de vragen lijst.
Het routeboek ging uit van het bolletje pijltje systeem en zorgde daardoor voor extra spanning onderweg bij het volgen van de juiste route
De tocht leidde de deelnemers door het mooie Friese landschap.
Friesland heeft een open landschap en is waterrijk. Het Friese landschap bestaat uit negen verschillende landschappen: het Waddengebied, de Zuidoosthoek, het terpengebied van Oostergo, Westergo, het Lage Midden, de Veenpolders, Gaasterland, de Noordelijke Wouden en het Bedijkingslandschap (= Marne, Het Bildt, Nieuwlanden en Lauwerszee).
In Friesland liggen vier nationale parken: Schiermonnikoog, De Alde Feanen, Lauwersmeer (Groningen en Friesland) en Drents-Friese Wold (Drenthe en Friesland).
Vanaf 12.30 kwamen de eerste bolides het landgoed Lauswolt op rijden en iedere deelnemer werd hier verrast met een uitstekend verzorgde lunch.
Om 14.00 uur werd het dan toch echt tijd om dit mooie landgoed te verlaten en is de competitie weer los gebarsten.
De finish met feestelijke prijsuitreiking was bij de schouwburg van Hoorn.Bij de finish stond een van de twee Ambulances die op 7 augustus naar Mongolië vertrekken met verbandmiddelen en kinderkleding. De met sponsorstickers beplakte ambulance diende om bij de rally rijders extra aandacht te generen voor dit bijzondere goede doel.
“Ambulance to Mongolia” heeft raakvlakken heeft met de GT rally doordat de organisatie van de rally zich inmiddels als mede sponsor heeft aangemeld en enkele rally rijders als technische ondersteuning meerijden naar de hoofdstad Ulaanbaatar.
De Ferrari Testarossa is een sportwagen van Ferrari uit 1984. Het is één van de bekendste modellen van Ferrari.
De naam van de Testarossa verwijst net als die van de eveneens in 1984 uitgebrachte 288 GTO naar een prestigieus model uit de 250-serie. De auto is ontworpen door Pininfarina en één van de kenmerken van de auto, die het tot een icoon van de jaren 80 hebben gemaakt, zijn de typische luchtsleuven in de deuren, die ook in latere modellen nog gebruikt werden. Daarnaast is de Testarossa, samen met de daarop geïnspireerde Ferrari 348, een van de weinige modellen zonder de kenmerkende ronde achterlichten. Dit model is uitgevoerd met een twaalfcilindermotor. Er zijn in totaal 7177 exemplaren van dit model geproduceerd. De exemplaren uit 1984 en 1985 hadden één achteruitkijkspiegel, aan de linkerkant, die halverwege de A-stijl zat. In 1986 besloot Ferrari, na verscheidene klachten van Testarossabezitters, de spiegel op de gebruikelijke plek onderaan de A-stijl te zetten en rechts ook een achteruitkijkspiegel te plaatsen. De Testarossa was de laatste V12 (boxer) die Ferrari in de jaren 80 tot heden bouwde. In 1985 heeft Pininfarina op vraag ook nog 5 roadsters gemaakt van de Testarossa.
De Peugeot 404 was een door Pininfarina ontworpen middenklasse auto, die in 1960 naast de 403 op de markt werd gebracht. De 404 bleek een zeer succesvol model, en de degelijkheid was ongeëvenaard. Dat bleek ook uit de sportieve successen: de 404 behaalde in drie opeenvolgende jaren (1966, 1967 en 1968) de overwinning in de East-African-Safari Rally, nadat deze overwinning ook al in 1963 was behaald.
Wiesmann is een Duits automerk, opgericht in 1985 door de broeders Martin en Friedhelm Wiesmann.
De broeders maakten hun droom waar door een handgebouwde sportwagen te bouwen. Aangedreven door een BMW-zescilindermotor, worden de auto’s precies naar de wensen van de klant aangekleed in Dülmen. De auto wordt constant bijgewerkt met de nieuwste techniek, maar het basisconcept blijft hetzelfde. De eerste Wiesmann Roadster werd in mei 1993 opgeleverd.
tillemans